Dimitar Anakiev
IZBRISANI, NULTI GRAĐANI SLOVENIJE,
BALKANA I EVROPE
(Razmišljanje izbrisanog nakon XII
foruma tranzicione pravde)
Problem tranzicijske pravde na prostoru
bivše
Jugoslavije je u tome što nema tranzicije.
- - - - Žarko Puhovski, na XII forumu za tranzicijsku
pravdu
Završen je XII forum za tranzicijsku
pravdu, koji se je 15-16 decembra održao u Zagrebu. Po mom skromnom
mišljenju, forum je bio veoma uspešan u prikazivanju kontinuiteta
rada i napora koje grupa civilno-društvenih organizacija duže od
decenije ulaže u tranzacionu pravdu regiona a takođe i u
demonstriranju svoje vizije za nastavak rada, takođe i u spremnosti
da se “resetira”, prilagođava uslovima koje određuje vlast, i
sebi stalno određuje nove ciljeve. To je pokazatelj vitalnosti. Ne
mogu smatrati neuspehom neuspeo pokušaj “osvajanja država” jer
samo politički naivni idealisti mogu smatrati ovaj u osnovi
politički cilj stvarnim ciljem Rekoma. Ja mislim da ciljevi Rekoma
moraju biti takvi kakvi su sada jer doliče civilnom društvu.
Pokušaj osvajanja država je međutim bio veoma dobar jer je
razgrnuo dimne zavese politike, pokazao stvarno stanje i tako pomogao
civilnom društvu da dublje sagleda svoje mesto i ciljeve. Da li
civilno društvo može ostvarivati političke ciljeve je mnogo
kompleksnije pitanje, koga odgovor ne zavisi samo od civilnog
društva.
Kvalitet izlaganja je bio povremeno na
veoma visokom nivou. Istakao bi odličan govor Žarka Puhovskog, čije
uvodne rečenice uzimam za moto ovog teksta. To da kod nas nema
tranzicije tj. da je vlast, iako je obrnula kaput, ostala ista, alma
mater gotovo svih problema tranzicione pravde u regionu.
Očigledno je dogovor Regan-Gorbačev o kapitulaciji staljinizma
sadržavao klauzulu o nelustraciji i opstanku sistema dok sam ne
izumre, a tom sistemu se očito ne umire. Taj sistem je ne samo
postao glavni partner snagama kapitalizma već stalno pronalazi nove
forme opstanka sklapajući paktove čas sa konzervativnim, čas sa
liberalnim kapitalom. Zato nikakav garant za njegovo izumiranje u
regionu nije borba za liberalne parole, jer, kao što je lepo
primetila Lea David, u drugom veoma zapaženom predavanju - liberalne
parole (baš kao i konzervativne) na našem tlu nemaju isti značaj
kao drugod: one su samo jedna od maski, sredstva mobilizacije
prema vlasti, koja paktira sa liberalnim kapitalom i ništa drugo tj.
nisu zaista nosioc liberalnih vrednosti. Upravo takav slučaj imamo u
Sloveniji, gde kontinuitet vlasti (dakle i “netranzicija”) bazira
na paktu sa liberalnim kapitalom a država otvoreno sprovodi
rasističnu politiku, kako prema migrantima, tako i prema svojim
izbrisanim građanima.
Na žalost, kad pominjem izbrisane, i
posle XII forume tranzicione pravde, mi izbrisani, ostajemo sa osećajem
da smo stalno ponovo i ponovo izbrisani, čak i u krugu nosioca
tranzicione pravde. Verovatno je jedan od glavnih razloga upravo taj,
da se opet osvrnem na reči Žarka Puhovskog i Leje David, što su
sile kontinuiteta u Sloveniji, dakle sile “netranzicije”,
poduprte liberalnim kapitalom, vezane za lažni liberalni narativ, i
sa maskom liberalnosti sprovode politiku rasizma. To je eksluzivna
osobenost Slovenije u regionu, dakle, da slovenački protagonisti
rasizma nose maske liberalaca i na sva usta izvikuju liberalne
parole. Izbrisani, kao žrtve rasizma zato imamo takođe eksluzivni
položaj, koji do sada nije bio primećen u procesima tranzicijske
pravde:
- Izbrisani su jedine žrtve rasizma u regionu kojima nije dozvoljeno političko organizovanje
- Izbrisani su jedine žrtve rasizma u regionu čije je civilno-društveno organizovanje strogo kontrolisano i limitirano (na primer, ne dozvoljava se upotreba izabranih imena društava a procesi registracije mogu trajati nadstandardno dugo...)
- Izbrisani veoma često ne mogu dobiti pravnu zaštitu a ako je dobiju ona se najčešće sabotira (česte žalbe da se advokati ne odlučuju tužiti državu ako im se obrati izbrisani, odnosno izbrisanima je teško uopšte naći advokata itd.)
- Izbrisani veoma često ne mogu ostvariti zdravstvenu zaštitu, ako i uspeju, susreću se sa diskriminatornim tretmanom.
- Izbrisani teško ili nikako dolaze do posla, pogotovo posao u državnom sektoru im je nedostupan.
- Štaviše, izbrisani uopšte nisu prepoznati kao žrtve rasizma. A ako izbrisani nismo žrtve rasizma, onda ne ostaje drugo, nego reći da smo žrtve staljinizma (ili “liberalnog-staljinizma”).
Uz sve ove su i svi drugi problemi a treba
posebno podvući da je država Slovenija učinila sistematski napor
da zaobiđe koliko može odluku Evropskog suda za čovekova prava o
isplati dela nadoknade izbrisanima čiju visinu je sama odredila i
zakonski regulisala na žrtvama najnepovoljniji način, i uprkos tome
sama ne sprovodi svoj zakon o otšteti koju je naložio Evropski sud
(više od polovini Izbrisanih nije isplaćena mizerna otšteta).
.
.
Ovde treba još dodati, da je broj
izbrisanih odredila država sama, ni jedan nezavisni uvid u broj
izbrisanih nije bio omogućen, niti sproveden, a glasovi koji su
tvrdili da je izbrisanih znatno više, čak dva do tri puta više,
kao što je bio glas Helsinškog monitora, bili su ućutkani snažnom
akcijom politike i medijskim linčom.
Takođe, niti policija, niti država, nikad nisu dostavili broj deportovanih osoba iz Slovenije.
Takođe, niti policija, niti država, nikad nisu dostavili broj deportovanih osoba iz Slovenije.
Druga ekskluzivna osobenost države
Slovenije u regionu, koja utiče na status izbrisanih kao žrtava
rasizma (ili staljinizma, odnosno libero-staljinizma) jeste da država
Slovenija ne priznaje nacionalne manjine. Ona je bila prinuđena da
prihvati status nacionalnih manjina nasleđenih iz Jugoslavije
(Italijana i Mađara) dok ni jednu drugu manjinu ne priznaje, iako su
desetostruko brojnije od nasleđenih. Zbog toga izbrisani nemaju
mogućnost koje imaju druge žrtve rasizma-staljinizma u regionu: da
ih zaštiti njihova država. Zato je zaštita žrtava rasizma mnogo
konkretnija, na višem nivou, u Republicu Srpskoj i BiH uopšte, nego
u Sloveniji. Jer, na primer, u Prijedoru, Bošnjaci imaju svoje
političke i civilne organizacije, svoje spomenike – kako smo čuli
na XII forumu – čak i svoje predstavnike u parlamentu, a izbrisani
u Sloveniji nemaju baš ništa. Imaju presudu Evropskog suda koju
država ne želi da sprovodi.
Zanimljivo je da niti jedan od
nabrojanih problema izbrisanih nije prisutan u narativu tranzicione
pravde iako smo izbrisani prisutnu u radu inicijative za Rekom
takoreći od samog početka. Niko od učesnika ne zna gotovo ništa o
Izbrisanima a o Sloveniji je bilo govoreno isključivo kroz vladajući
kvazi- liberalni narativ, koji podržava kontinuitet i
“netranziciju”. Čak je i dokumentiranje izbrisanih učinjeno u
prošlosti od strane lokalnih NGO koji ne sarađuju u inicijativi za
Rekom, tako da ta dokumentacija nije na volju procesuiranja
tranzicione pravde. Zbog toga smo prinuđeni da se procesa
dokumentovanja latimo ponovo, sami, bez ičije pomoći, i osnujemo
vlastiti Dokumentacioni centar izbrisanih jer svi dobro plaćeni
projekti na temu izbrisanih iz prošlosti imali su očigledno
lokalni karakter i dostupni su jedino onima koje ta tema ili ne
interesuju ili ih interesuje iz ugla vlade i države. Mi smo jedine
žrtve rasizma/staljinizma prepuštene sami sebi i gurnuti u hladne
ruke državnih izvršitelja zločina.
Takođe, niti jedan od izvršitelja
nije nikada pozvan na odgovornost, iako su imena poznata, a dokazi
javni i dobro dokumentovani. Niti koalicija za Rekom, nito ko drugi
nije učinio korak u tom smeru.
Konačno niko nam nikad nije rekao, od
strane činioca tranzicione pravde, zašto je sve to tako? Zašto ih
ne interesujemo, zašto ništa ne preduzimaju da se naš društveni
status popravi? Zašto nikog nigde od izvršitelja zločina nisu
tužili?
Izbrisani smo tako nulti građani
Slovenije, Balkana i Evrope – nismo građani, a nismo ni manjina,
takoreći, nismo baš ni ljudi. Nulti učesnici koalicije za Rekom,
takođe. Parola XII foruma “Da žrtve žive u pamćenju društva”
očigledno ne važi za izbrisane. Možda treba razmisli o konačnom
rešenje za izbrisane?
No comments:
Post a Comment