Friday, March 6, 2020

PISMO NATAŠI KANDIĆ




Poštovana Nataša,

od moje posete Vama u Fondu za humanitarno pravo u Beogradu 23.12.2019, prošlo je dosta vremena, zato su, verujem, reči koji slede sazrele i dobro osmišljene ali, ako mislite da ovo pismo bazira na netačnim navodima, molio bih Vas, i bio zahvalan, da me demantujete.
Nakon deset godina saradnje u Vašoj „Koaliciji za REKOM“ odlučio sam da prekinem saradnju, da tako kažem, iako je, reč „saradnja“, prejaka.
Razlozi su više nego jasni i očiti: za deset godina ne samo da Vaša koalicija nije učinila ništa za slovenačke Izbrisane, nego se Izbrisani ne nalaze ni u jednom programskom aktu Koalicije za REKOM, a kako je neko nedavno u Zagrebu lepo primetio, većina članova Vaše koalice, nakon deset godina „saradnje“, gotovo da ne zna ništa o Izbrisanima. Pitanje Izbrisanih je u REKOMU, tako kao i u Sloveniji, potpuno je zataškano, a mi izbrisani smo,u Koaliciji, kao i u Sloveniji, samo formalno živi.
Izlišno je u ovom pismu reći da nikada do sada niste učini ni jedan korak da bi se dobro poznati izvršitelji „izbrisa“, čije je kriminalno delo brisanja ljudi uredno dokumentovano i javno, pravno osude, a takođe nikad niste javno osudili politiku brisanja Jugoslovena u Sloveniji a kamoli koga u javnosti prozvali... Već to je više nego dovoljan razlog da ja, kao izbrisana osoba, prekinem da sarađujem sa Vašom Koalicijom i sa Vama lično, jer nečinjenje znači saučesništvo.
Dozvolite mi da Vas potsetim, da sam prvi iz Slovenije počeo saradnju sa Koalicijom za REKOM i da sam učinio velike napore da se Izbrisani uključe u Koaliciju. O tome govori i moj tekst objavljen na Izbris-blogu 04.01.2011 „Sedam razloga za REKOM u Sloveniji“.
Saradjivao sam prvo kao pojedinac, potom kao član i koosnivač CIIA-e, i nakon toga kao predsednik ZID-a, i opet kao pojedinac. Očekevinja su bila izneverena, jer, sem glamuroznog humanitarnog turizma, ništa drugo se za izbrisane nije desilo.
Dozvolite mi, takođe, da Vas potsetim, da sam Vas svojim tekstom Vae Victis, objavljenom 17.12.2014 prvo na Izbris blogu, a zatim i drugod – uključujući i sajt REKOMA – branio od napada Vašeg tadašnjeg slovenačkog predstavnika i njegove supruge, objavljenih u srpskom Pečatu.
I još je tekstova kojima sam promovisao REKOM.
Dozvolite mi da Vas takođe potsetim da smo Izvrisani niz godina sarađivali sa Koalicijom organizovani u tri udruženja: DIPS, CIIA i ZID. Zato je netačna i pomalo maliciozna Vaša tvrdnja iz razgovora u Beogradu, da tobože ne možete da nam pomognete jer smo izbrisani neorganizovani!?
Što se organizovanosti Izbrisanih tiče, mogu Vas jednako potsetiti: Izbrisani smo bili sposobni, iako žrtve, da snimimo tri filma koja tematiziraju „izbris“: Rubbed Out, Državljan A.T. I Slovenija moja dežela. Ja sam potpisao režiju u sva tri filma a nastupali su ljudi koje ste imali prilike da upoznate: Aca, Nisveta, Irfan... Ovi filmovi su obišli svet, bili na brojnim festivalima, edukovali studente na univerzitetima... Zanimljivo je da ih nikad niste upotrebili za educiranje Koalicije i šire javnosti o „izbrisu“ iako Vam je pomoćnik bio Lazar Stojanović a filmovi su autentična istorijska građa. Doduše, jedan od ovih filmova bio je pušten na konferenciji u Novom Sadu, na ekranu u nekom hodniku, za mimoiduće, bez stolica, bez najave, bez konteksta – ekran koji radi sam za sebe – nakon što sam zamolio da ga pustite. Sve to dosta govori o Vašem odnosu prema „izbrisu“ i Izbrisanim.
Bio sam neprijatno iznenađen na zadnjem sastanku Koalicije u Zagrebu, kada je Vaša nova predstavnica za Sloveniju, Svetlana Slapšak, – koja nas je u Vašem imenu individualno, putem maila, pozivala da dođemo u Zagreb – za temu svojeg izlaganja izabrala Petera Handkea a ne izbrisane! O izbrisanima ni ovog puta niti reči iako smo g-đu Slapšak i Vas obavestili o negativnom razvoju dogođaja što potvrđuje i pismo Amnesty International predsedniku vlade Slavenije. Sve to za Vas i gospođu Slapšak nije bilo bitno, niti je igde pomenuto. Izgleda da smo mi, Izbrisani, potrebni samo kao ornament.
Šta više, kasnije sam mogao videti da je Vaša predstavnica za Sloveniju supodpisnica političkih deklaracija zajedno sa Milanom Kučanom, koji je odgovoran za brisanje Jugoslovena u Sloveniji. Ako se ne varam, ovakva saradnja Slapšakove i Kučana se ne događa prvi put.
Samo po sebi se nameće, da sti Vi, najmanje preko Vaše predstavnice, u istom ideološkom kontekstu sa onima koji su brisanje vršili, i da je to glavni razlog zašto za deset godina saradnje u Koaliciji dosada ništa nije učinjeno – ni za Izbrisane, ni protiv onih koji su brisanje vršili. Vaša predstavnica ne sarađujete se Izbrisanima nego sa onima, koji su brisali.
Na, kraju, dozvolite mi da Vas potsetim, da ste na već pomenutom sastanku u Beogradu, 23.12.2019 kategorički odbili saradnju na utvrđivanju kršenja Ženovske konvencije u Sloveniji tokom osamostaljenja i kasnije (to kršenje baš kao i „izbris“ traje do danas) sa argumentacijom da je Haški sud već doneo presudu o ubistvu lekara u Prijedoru i da je time tema zatvorena. Vrlo neobična argumentacija koja nema ni logičku, ni pravnu, ni stručnu osnovu.

Jednom rećju, zločincima iz Sloveniji se u Koaliciji dobro piše, a Peteru Handkeu, jako slabo. Ne bih se čudio da u svojstvu Vašeg saradnika na sledećim sastancima Koalicije za REKOM vidimo Milana Kučana lično. U svakom slučaju je primernije da Koaliciji brisanje Jugoslovena objasni Milan Kučan nego mi koji smo žrtve njegove politike, koja i danas traje.


Želim Vam uspeha u daljem radu,
iskreno Vaš,

Dimitar Anakiev

selo Groznatovci, Stara planina, 04.03.2020

No comments:

Post a Comment