Saturday, March 9, 2013

IZRIS JE POLITIČNI ZLOČIN

 

Krivic odgovarja Svetliču

Matevž Krivic odgovarja na članek dr. Roka Svetliča Razkol v srcu demokratične morale: Preobremenitev primera izbrisani.
Matevž Krivic
Sobotna priloga
sob, 09.03.2013, 18:00



Ali drži, kot pravi dr. Rok Svetlič v članku Razkol v srcu demokratične morale – Preobremenitev primera izbrisani (Delo, 28. februarja), da zapleteni problemi ljudi navadno odbijajo, a da je pri izbrisanih prav nasprotno in da je velik interes javnosti za ta zapleteni primer »nenavadna okoliščina«? Meni se ne zdi prav nič nenavadno, da si večina ljudi take zapletene probleme do skrajnosti poenostavi in se nato zagrizeno postavi na eno od skrajnih pozicij: »za domovino in proti izdajalcem« ali pa »za enakost ljudi in spoštovanje človekovih pravic«. Toda zapletenost problema izbrisa je neprimerno večja od gornje najpreprostejše, a pretežno le navidezne dileme.

Sam se s tem zapletenim problemom zelo intenzivno ukvarjam že več kot deset let, v tem času sem pobliže spoznal na stotine konkretnih primerov – a kaj je to v primerjavi z vsemi še nepoznanimi tisoči, tja do 25.671?! Ob vsakem novem primeru te dni spet strmim, ker sem mislil, da sem spoznal že vse možne variante šikaniranja, ki so ga bili ti ljudje deležni – pa prihajajo na dan vedno nove in nove … Zelo različni so bili tudi pravni, socialni in drugi položaji ljudi, ki jih je to doletelo, njihove reakcije na šikaniranja, pa spet uradne reakcije na te njihove reakcije itd.

Ko vse to skušaš logično analizirati, ločiti problem državljanstva od problema stalnega prebivališča, nato ustrezno upoštevati spreminjajoče se predpise, nato odločbe ustavnega sodišča ter poskuse učenih pravnikov za njihovo razvrednotenje itd., pa iz vsega tega nastane malodane nepregledna pravna in drugačna zmeda in zmešnjava. Sam imam nad njo sicer kar jasen pregled (kaj je bilo prav in kaj ne) – toda to pojasniti in dopovedati ljudem, ki temu dogajanju niso bili tako blizu kot jaz, se je izkazalo skorajda za »misijo nemogoče«. Celo pri simpatizerjih izbrisanih nenehno doživljam, da mojih natančnejših pojasnjevanj tega skrajno zapletenega problema nimajo potrpljenja in volje poslušati, tudi njim je brez tega »vse jasno«! Žal je iz članka dr. Svetliča videti, da o zapletenosti tega problema tudi on vendarle premalo ve in da ga je javnosti predstavil precej neustrezno.

Pri izbrisu je šlo za politični zločin

Najprej opozori na mejo med »mi« in »oni« – in v načelu se strinjam s tem, da tu opozori na skrajnosti na obeh straneh: »na eni strani so primer izrabljali za promocijo sanjave kozmopolitske ideje, ki naivno prepoveduje vsako ločevanje in se izteka v imperativ multikulturalizma« – na drugi strani pa je bilo pojmovanje, da so izbrisani z odklonitvijo slovenskega državljanstva izražali prezir do Slovenije, računali na restavracijo Jugoslavije, bili izdajalci. »Izbrisani s tem razkolom nimajo nič,« gre le za »predstavo naše nezrele demokratične kulture«, pravi dr. Svetlič.

Se v načelu zelo strinjam. Nikakor pa ne s tem, kako avtor utemelji, kje naj bi se kazala promocija tiste »sanjave kozmopolitske ideje«: po njegovem mnenju v trditvah, da je bil izbris šovinistična operacija, celo etnično čiščenje, celo (administrativni) genocid. Le govorjenje o genocidu je tu res hudo pretiravanje, izraz »etnično čiščenje« je tudi še pretiran (saj je 170.000 »južnjakov« dobilo državljanstvo in »samo« preostalih 25.000 so »izbrisali« in res hoteli »počistiti« iz Slovenije) – toda to, da je bil temeljni motiv izbrisa šovinizem oziroma nestrpnost do »južnjakov«, pa je za vsakogar, ki ve, kaj se je v resnici dogajalo, zunaj vsakega dvoma. Kdor tega ne ve, pa se je dolžan najprej temeljito seznaniti s tem kompleksnim dogajanjem in se šele potem spustiti v analizo, ki naj loči bistveno od nebistvenega in tako pripelje do korektne predstavitve bistva tega zapletenega problema.

Tudi sam take celovite analize še nisem spravil na papir (jo je pa precej dr. Neža Kogovšek Šalamon v svoji sedaj objavljeni doktorski disertaciji na to temo). Sproti sem zadnjih deset let objavljal le parcialne analize – a iz njih sem že precejkrat javno zapisal oceno, da je šlo pri izbrisu za politični zločin. To je bilo torej (zlo)namerno politično dejanje, ne zgolj administrativna napaka iz malomarnosti ali nevednosti.

Ob tem takoj moja opredelitev glede odgovornosti: če bi bil to genocid, bi bil kazniv še danes, ker pa je šlo »samo« za politični zločin, je kazenska odgovornost zanj že zastarala. Ne pa tudi politična in še manj moralna odgovornost. Ali imamo politični razred in tudi ljudstvo, ki sta to odgovornost sposobna in pripravljena pri storilcih tega političnega zločina tudi uveljaviti, pa je drugo vprašanje. Sam ga raje ne načenjam, ker vem, da je za izbris in njegovo 20-letno nereševanje soodgovoren praktično ves politični razred (s skrajno redkimi izjemami), čeprav eni seveda bolj kot drugi – in če se zdaj spustimo v tehtanje te večje ali manjše krivde enih, drugih in tretjih, bo glavni rezultat ta, da se bomo prepirali o tem, namesto da bi ves razpoložljivi čas, energijo in denar posvetili temu, kako najprej popraviti posledice tega političnega zločina, dokler njegove žrtve sploh še živijo. Tu naj se pokaže, kateri sostorilci tega zločina so vsaj zdaj res pripravljeni odpravljati njegove posledice, kolikor se to sploh še da.

Izbris nezakonit tudi po takratni zakonski ureditvi

V drugem delu članka pa se zelo jasno pokaže, katerih dejstev avtor ne pozna dovolj. Premalo pazljivo je prebral že odločbo US iz leta 1999 in zato zatrjuje, da je bil »izvirni greh« pri izbrisu v zakonski ureditvi. S tem je nasedel »triku«, s katerim so krivci za izbris vseh 20 let doslej zavajali javnost: »izbris ni bil nezakonit, mi smo takrat samo izvrševali zakon, kakršen je pač bil«. V resnici pa že v tisti prvi odločbi US jasno piše, da je bil izbris nezakonit tudi po takratni zakonski ureditvi! Tudi v tem pomanjkljivem zakonu pravne podlage za izbris sploh ni bilo!

In še bolj se avtor moti, ko trdi, da bi bili tudi, če bi bil zakon »tak, kot zahteva US«, tisti, ki ne bi oddali vloge, še vedno izbrisani. Ne, dotedanji status stalnih prebivalcev Slovenije bi morali zadržati avtomatično, brez vsakih prošenj in odločb – tako kot je to veljalo za vse druge tujce takrat v Sloveniji. In da izbris osebe s seznama stalnega prebivalstva poznajo vse države? Kje pa – takega izbrisa nobena! Vse poznajo le odvzem dovoljenja za stalno prebivanje, če so za to izpolnjeni zakonski pogoji, seveda z odločbo in možnostjo sodnega varstva zoper njo. Najhujša avtorjeva zmota pa je njegova trditev, da »izbris tudi ni avtomatično posegel v človekove pravice, o čemer se v medijih ves čas govori, pač pa le 'v določenih primerih' – le če je prišlo do 'odstranitve in izgona'«. Če so 25.000 ljudem nezakonito odvzeli vse pravice, a jih niso tudi izgnali, ampak so jih pustili bedno životariti v Sloveniji, da bi jo potem sami zapustili – to ni bila kršitev človekovih pravic?? Da so to 20 let zatrjevali Janša in podobni, človek še razume – da pa tak stavek zapiše univerzitetni profesor prava in filozofije?! Nov dokaz, kako tega zapletenega problema izbrisa še doktorji in profesorji še vedno dobro ne razumejo – celo po soglasni sodbi velikega senata ESČP lanskega junija ne.

Avtor bi problem izbrisanih rad »razbremenil konceptualne navlake, ki je bila nanj nagrmadena v vseh teh letih«. Koristna ideja, se strinjam. A potem ne sme tako na slepo in naivno nasedati na povsem neresne teze, kakršna je gornja. Upam tudi, da podpredsednik Akademije za demokracijo ni čisto resno mislil, da bi bil »s stališča demokratične kulture velik korak naprej«, če bi javnost problem izbrisa dojela kot »enega od 'dolgočasnih' pravnih primerov«, ki naj »konča, kjer mora: uspešno zaključen, v arhivu«. Če javnost ne bo dojela moralnih in političnih dimenzij tega množičnega političnega zločina, tudi zgolj pravno ne bo nikoli »uspešno zaključen« in arhiviran.

1 comment:

  1. Spoštovani g. Krivic,

    čestitam za dober polemičen tekst v Delu:

    http://www.delo.si/zgodbe/sobotnapriloga/krivic-odgovarja-svetlicu.html

    v njem kvalificirate izbris kot "politični zločin", kar je točno in izredno pomembno javno povedati.
    Zaradi pomembnosti te Vaše polemike in ugotovitve sem objavil isti tekst v našem "izbris blogu".
    Hočem Vas tudi opozoroti, da nekateri Vaši zaključki verjetno niso povsem točni, ko gre za kvalifikacijo
    istega političnega zločina. Gre za to, da menite da ta "politilni zločin" ni bil genocid ali etnično čiščenje,
    ker, po vašem mnenju, 170.000 "južnjakov" ni bilo brisano, v nasprotju z tistimi 25.000. Tako predstavljena
    zadeva res zveni logično. Problem nastane pri nenavadnem terminu "južnjak", ki je kvazi apolitičen za razliko
    od tabuiziranog "Jugoslovan". Kot verjetno veste v SFR Jugoslaviji je živela tudi uradna, multikulturna
    nacija "Jugoslovani". Na popisu prebivalstva iz 1981 se 1.219.000 (milion in dvestadevetnaest tisoč)
    prebivalcev opredelilo kot "Jugoslovan" - torej več je bilo Jugoslovanov kot Makedoncev, Črnogorcev,
    Muslimanov in skoraj toliko kot Slovencev in Albancev (Vir: Statistični koledar SFRJ/88)
    Če bi predvidevali, da so slovenski nacionalisti hoteli z izbrisom uničiti nacijo Jugoslovanov, potem
    bi lahko govorili da je ta "politični zločin" bil morda etnično čiščenje ali genocid nad Jugoslovani.
    Verjetno veste da slovenske nacionaliste, tako kot srbske, hrvaške itn. niso motili srbski nacionalisti,
    za primer (recimo redno se financira se SPC, ki je bela nosilec nacionalistične ideologije pri Srbih)
    ampak so jih motili Jugoslovani kot multikulturna nacija. Multikulturnost je bila ZELO nezaželena.
    Biti Srb ali Hrvat, "četnik" ali "ustaša", je bil manjši problem.

    Za primer Vam zapišem tukaj osebno zgodbo: leta 1987 v Ljubljani se mi je rodila kćeka. Ko sem na
    rodnem listi ali nekakšnem podobnem papirju moral zapisati svojo etnično pripadnost, zapisal sem
    "Jugoslovan". Pri oddaji papirja je uslužbenec kar pred menoj s svičnikom prečrtal nacionalnost "Jugoslovan"
    in lastoročno dopisal "nacionalno neopredeljen". Na moje proteste, mi je kar mirno odgovoril da se on dela po
    internih navodilih nadrejenih... Tako se je po domače in naskrivaj rešavala nacionalna politika.

    Torej, brisanje Jugoslovanov, brisanje multikulturnosti, se je začelo mnogo prej od finalnega
    brisanja 26.2.1992.
    Zaradi morda nekaterih Vaših bodočoh polemik Vas opozorjam da je "logična dedukcija" prek
    termina "južnjak" lažna in da prikriva dejstva: genocida in etničnega čiščenja nad Jugoslovani
    ni mogoče isključiti, rekel bi, da je ta genocid/etnično čiščenje prej resnica kot da ni.
    Kasnejše konstruirane zgodbe o baje "republičkih državljanstvih" (nevidnih do leta 2003) so
    le pravljice za opravičevanja izbrisa.
    No, in še danes, če nedaj Bože pri popisu prebivalstva se izrečeš za "Jugoslovana" te pogledaju
    kot da bi bil kužen-če bi le mogli bi te tepli.

    Enako termin "šovinizem", ki ga pravilno uporabljate kot ideologijo izbrisa, bi se mogel natačnejše
    opredeliti kot "anti-jugoslovanski šovinizam", ki je zgodovinsko gledano bil ideologija kolobaracije
    s fašizmom.
    Ko bi vse termine natačno opredelili bi bilo zelo jasno kaj se dogajalo na planu kulturnoga boja
    v Sloveniji. Terminološka zmeda je eden od razlogov teške berljivosti problema. V biti bi zadeve
    bile hitro jasne vsem, ko bi se pravilno imenovale.

    Lep Vas pozdravljam,

    Dimitar Anakiev

    ReplyDelete