Dimitar Anakiev
PROBLEM PETERA HANDKEA
(Liberalno kvislinštvo na tlu bivše
Jugoslavije)
Handkea sam sreo dva puta, prvi put
u leto početkom devedesetih, još u Jugoslaviji, na autobuskoj
stanici u Tolminu dok je čekao autobus za susedni Kobarid. Bilo je
to vreme njegovih pesničkih putovanja po Sloveniji, svojoj
romantičnoj “devetoj deželi”, zemlji predaka jer njegova majka
je Slovenka. Pored izuzetne literature moju pažnju je tada
privukao jasnim a u to vreme ne tako čestim, jugoslovenskim stavom,
jer to je bilo vreme urušavanja Jugoslavije, dok se je on
izjašnjavao kao Jugosloven sa vrlo jasnom argumentacijom: “Jugoslavija
je jedina zemlja na svetu nastala odozdo, voljom naroda, zemlja koju
nisu stvorili kraljevi i kneževi, već obični ljudi, i zato je
treba poštovati” pisao je u jednom od mnogih svojih u to vreme
politički spornih tekstova. Jugoslovenstvo je bilo i ostalo največi
greh Petera Handkea, neskladno sa politikom jugoslovenskih komunista
koja je već od početka osamdesetih počela da zavija ka
nacionalizmu i da priprema, sa kulturom kao prethodnicom, svoj krvavi
pohod etničkog rasparčavanja.
Drugi put sam Handkea sreo u zimu 1996,
u ljubljanskoj operi, gde je predstavljao svoju novu knjigu putopisa,
ovaj put po Srbiji, i doživeo linč od strane slovenačkih
intelektualaca koji su sledili liniju svoje (tada već raspuštene)
partije komunista. To što sam doživeo tada u zgradi opere, bila je
neviđena nacionalistička histerija koja se može uporediti sa
najgorim vrstama navijačkih strasti na fudbalskim utakmica. Iz
partera i sa balkona i loža opere ljudi su divljali, peli se na
brokate baroknih loža i izvikivali psovke, urlali i zavijali i
bacali predmete na odar na kojem je govorio Handke, malo na nemačkom,
malo na slovenačkom. U jednom momentu, valjda da uplaši rulju, ili
da je još više razjari, rekao je dubokim glasom na slovenačkom “moja duša je
nemačka”. Hteo je verovatno i da isprovocira razmišljanje jer
Slovenci su se zahvaljujući Jugoslaviji otrgli od ponemčivanja i
uspostavili naciju koja je sada rušila, tako je to video Handke, ono
što ju je stvorilo.
Novu “anti-Handkeovsku” histeriju u
Sloveniji doživeli smo ovih dana povodom dodele Nobelove nagrade
ovom piscu. Usijanje je bilo toliko da je novinar i urednik Portala
plus, Dejan Steinbuch, ironično zapisao naslov “Hoće li Slovenci
preživeti Nobelovu nahradu Handkeu?”. Nova-stara vlast nezavisne
Slovenije obrušila se na Handkea i opalila iz svih (medijskih) oružja
liberalne ideologije kapitalizma. Strah od aveti buđenja
jugoslovenstva, koje očito simbolizira Handke, strah je zapravo od
gubitka privilegija novih elita. Handke se deklarira kao Jugosloven,
na isti način kako je to nekad radio Allen Ginsbeg. To simbolično
jugoslovenstvo, pesničko jugoslovenstvo, naročito je opasno za
današnju kolaboraciju sa svetskim poretkom, jer ima metafizički
karakter, a to znači nemoguće ga je pobediti. Eto problema! A sad
još i Nobel! Džabe su nacionalisti radili svoj krvavi posao
kolaboracije kad jugoslovenstvo, čak i ako neuračunamo naciju od
dva miliona Jugoslovena kojima se ne priznaju nikakva ljudska prava
(gde su branioci ljudkih prava i liberalni intektualci po tom
pitanju?) traje i ako je nosioc ovakvog stava nobelovac. Zato smo u Sloveniji
bili svedoci ne samo staljinističkog etiketiranja Handkea, kao
“apologeta Miloševića” već su se dvorski intelektualci novih
elita – novinari ali i filozofi – obrušili i na instituciju
Nobelove nagrade, pokušavajući da je po svaku cenu devalvirvaju, a
pominjao se tu kao elemenat manipulacije javnosti i Julian Asange. U
tom smislu ima pravo autor nekog teksta kada pominje “moralni
idiotizam”. Šta označava ovaj hrabri pojam? Moralni idioti su oni
intelektualci koji rade po diktaktu vlasti, u ovom slučaju za potrebe
novih elita, za potrebe novodobne kolaboracije. Handke nikako
ne može biti “moralni idiot” prosto zato jer nije aparatčik, ne
nacionalističkog, ne liberalističkog kova. I moralni idioti nisu
samo novinari Večernjih novosti, koje često spominju liberalni
kolege, već i oni koji papagajski prenose fatwu o Handkeu kao
“apologetu Miloševića” (ovu etiketu je prilepilo Delo) i još
gore, zaista vrlo prljava manipulacija, o Handkeu koji “negira
genocid u Srebrenici”.
Neko je takođe veoma lepo postavio
pitanje pisanja i razmišljanja. A da ovaj poziv ka razmišljanju i
pisanju ne bi bilo sama fraza u stilu “dršte lopova” hajde zaista
da razmišljamo. Prvo, da li je Handke zaista apologet Miloševića?
Ako želimo uistinu da razmišljamo i budemo analitični onda moramo
da sudimo piscu po tome šta piše a ne sa kim se slika. Ako se dakle
postavlja pitanje o “apologetstvu Miloševiću” mora se
analizirati malo dublje od čulnih percepcija i propagandnih
floskula. Handke se zalagao za očuvanje Jugoslavije, Miloševiš je
nasuprot njemu – jašući na metli Memoranduma SANU – bio glavna
poluga rasturanja Jugoslavije. Koja zdrava pamet može onda da govori
o apologetstvu Handkea Miloševiću? Ova teza je moguća jedino ako
se usvoji kao istinita Miloševićeva propagandna retorika da “da
on čuva Jugoslaviju”. I baš to rade, zastupaju Miloševićevsku
politiku rasturanja Jugoslavije kao politiku na istoj liniji sa
drugim nacionalizama – od Slovenije pa dalje – oni koji govore da
je Handke “apologet Miloševića”.
Još prljavija je, i u osnovi temeljna
anti-jugoslovenska propaganda – tvrdnja o Handkeu koji “negira
genocid u Srbrenici”. Kao dokaz daju se Handkeove fotografije pred
ćiriličnom tablom “Srebrenica” i slika Handkea u kupaćim
gaćama kako pliva u Drini, u kojoj su “do juče plivali leševi”
(sic!). Nije stvar u negiranju genocida u Srebrenici, stvar je u tome
da liberalni intelektualci svih vetrova skrivaju pred očima javnosti
da je ovaj gnusni zločin zajednički zločinački projekat
i sva krivica se prebacuje na stranu srpskog nacionalizma a uloga
drugih nacionalizama i međunarodne zajednice se prikriva. Prikriva
se dakle režirani karakter bratoubilačkog rata u BiH. Na taj
način se rat nastavlja drugačijim sredstvima a Handke se postavlja u
centar kulturnog boja, koji zamenjuje političku borbu porobljenih naroda
koji moraju klečati, nema druge. Vojnici Ratka Mladića
su najodgovorniji jer su bili egzekutori zločina, ali taj zločin ne
bio moguć ako Alija Izbetbegović ne bi zapovedio Armiji BiH da
napusti dobro utvrđenu Srebrenicu, koje Mladićeve snage nisu mogle
da osvoje ni na koji način, iako su pokušavale najmanje dve godine
( od 1993. naovamo), i ako vojska međunarodnih snaga, zadužena
dogovorom o povlačenju da čuva Srebrenicu nakon odlaska Armije BiH,
ne bi ovu prepustrila Mladećevim egzekutorima zajedničkog dogovora.
O svemu ovom postoje dostupni dokumenti. Jedan od najrečitijih i
najdireknijih je knjiga osnivača Armije BiH i njenog prvog
komandanta, gen. Sefera Halilovića “Zavjera ili Izdaja”. Njega
su, nakon neuspelog pokušaja ubistva, greškom ubivši ženu i šuraka, morali da smene da bi se Srebrenica desila. Ova knjiga u izdanju
Matice doživela je šest visoko tiražnih izdanja (prvo još za
života Alije izetbegovića), pa je stoga čudno da je liberalni
intelektualci, koji pljuju po Handkeu, nisu primetili.
Vučićeva štampa dakle ima pravo kada
Handkea proglašava “prijateljem Srbije” a liberalni
intelektualci manipulišu javnost kada Handkeovo prijateljstvo prema
Srbiji razglašavaju za prijateljstvo srpskom nacionalizmu. Isto je i
u Sloveniji – Handke je ne samo prijatelj Slovenije nego je
zaljubljen u nju, ali od njega se zahteva da bude prijatelj
slovenačkog nacionalizma a on to ne želi. Jednak problem imaju svi
drugi Jugosloveni u Sloveniji. Zato je vlast morala da primeni
ostrakizam, političko sredstvo starogrčke demokratije, koje
su staljinisti veoma uzljubili, i izbriše 25.000 ljudi iz zvaničnih
knjiga. Izbrisani su oni koji jednako kao Handke vole Sloveniju ali
ne vole slovenački nacionalizam. Njima je, Jugoslovenima, ponuđeno
da se priključe bilo kojem “prijateljskom” nacionalizmu, samo
jugoslovenstvu, glavnoj prepreci kolonijalizma na Balkanu, ne.
Petar Handke tako postoje lakmus papir
moralnog idiotizma, odnosno novodobne kolaboracije sa novim
zavojevačima Balkana. Gnusni zločin u Srebrenici je svakako dobro
planirani klin u zajedništvo Jugoslavena. Svi oni koji prikrivaju
njegov pravi karakter i za njega optužuju samo jednu stranu nisu
ništa drugo nego saučesnici, novodobni Kvislinzi. Svedoci smo
liberalnog kvislinštva, novog fenomena saradnje sa okupatorom na tlu
bivše Jugoslavije.
No comments:
Post a Comment